Voor EBC Golfkarton is de verpakking het belangrijkste onderdeel van uw product. Als wij zelf een pakketje binnen krijgen, letten we altijd extra op de verpakking. Voor u, en uw klant, is het product zelf het belangrijkste onderdeel. Door de opkomst van de webshops, wordt het rechtstreekse contact met de klant steeds minder. Mede door de reviewsites is het des te belangrijker dat u een goede indruk achterlaat bij uw klant. Daarvoor krijgt u eigenlijk twee kansen:
- De eerste indruk krijgen klanten via uw website of social media. Hier overtuigt u uw doelgroep om uw producten te kopen in de webshop. Het bestelproces moet vlekkeloos verlopen, zodat de nieuwe klant met een goed gevoel achterblijft, terwijl hij wacht op zijn bestelde product.
- De tweede indruk krijgen klanten op het moment dat het bestelde product wordt bezorgd. Deze indruk is alles bepalend voor uw bedrijf, het kan uw reputatie letterlijk maken of kraken. En het enige wat hiervoor nodig is, is een goede verpakking. Helaas gebeurt het nog te vaak dat bedrijven op dit gebied grote fouten maken of kansen laten liggen.
Wanneer een product slecht verpakt is, betekent dit vaak ook dat het niet goed beschermd is. Een beschadigde verpakking, met nog erger: een beschadigd product, levert alleen maar extra werk op. Klanten gaan klagen en laten slechte reviews achter. Je hebt dan niet alleen één ontevreden klant, maar je schrikt ook potentiële klanten af die de reviews lezen. Conclusie hiervan: slecht verpakte producten kosten u geld.
Om u te behoeden voor problemen met uw verzendverpakking, hebben wij de meest voorkomende fouten bij e-commerce verpakkingen voor u op een rijtje gezet:
1. Kleine producten in een grote verpakking
Deze fout staat op nummer één, omdat er heel vaak kleine producten in veel te grote dozen worden verpakt. Zonde, want al die extra lucht en karton dat je verstuurd, zorgt voor extra belasting op het milieu. Een verpakking op maat is de beste oplossing. Hierdoor wordt de hoeveelheid lucht en karton wat je verstuurd een heel stuk kleiner. Daarnaast is de kans ook kleiner dat het product gaat stuiteren in de verpakking en het vervolgens breekt of beschadigd aankomt. Bekijk onze e-commerce pagina voor de mogelijkheden van op maat gemaakte verpakkingen.
2. Verkeerde kwaliteit karton
Golfkarton heb je in verschillende diktes en kwaliteiten. Elke soort heeft zijn eigen voordelen. Een dubbele golf zorgt bijvoorbeeld voor extra stevigheid en bescherming tijdens transport. Eén van de dunste golfkartonsoorten is de E-golf. Bij een grote verzendverpakking van dit materiaal, is de kans groot dat de verpakking tijdens het transport kapot gaat. Voor een brievenbusdoosje is het juist wel een prima kwaliteit. Zorg er dus altijd voor dat uw producten in de juiste kwaliteit golfkarton verstuurd worden.
3. Product niet goed beschermd
Wanneer er iets breekbaars wordt verstuurd, is het van essentieel belang dat het product goed beschermd is. Bescherming door middel van bubbeltjesplastic of luchtkussentjes wordt vaak gebruikt. In combinatie met verpakken in een te grote verpakking, is het niet de beste keuze voor het milieu. Een verpakking op maat met kartonnen buffers zorgt in veel gevallen dat uw product heel en duurzaam verpakt aankomt bij de klant.
4. Verpakking verkeerd gevouwen
Een e-commerce verpakking wordt ontworpen met een doel: het product goed verpakken, zodat het veilig kan worden verstuurd, met als extra pluspunt dat de verpakking voor de ontvanger eenvoudig te openen is. Maar wanneer de verpakking op de verkeerde manier in elkaar wordt gevouwen, is er vaak extra tape nodig om hem alsnog goed te kunnen sluiten. Zorg er dus voor dat u weet hoe de verpakking gevouwen moet worden. Als u twijfel, vraag dan altijd om advies bij uw leverancier!
5. Verpakking is niet geschikt als retourverpakking
Als het product niet is zoals verwacht, dan heeft de klant het recht om deze retour te sturen. Niet alle verpakkingen zijn hiervoor geschikt en dus niet ‘klantvriendelijk’. Naast dat de klant veel handelingen moet verrichten om het pakketje klaar te maken voor verzending, kan het ook nog zijn dat het product daardoor niet goed beschermd meer is. Door een eenvoudige retourstrip toe te voegen aan een e-commerce verpakking maakt u het de klant makkelijker om het pakketje op een goede manier terug te sturen.
6. Plastic verzendzakken
Een plastic verzendzak is vooral voor kleding en textiel een goedkope manier van versturen, maar verzendzakken zijn niet duurzaam of milieuvriendelijk en kunnen onderweg openscheuren. Golfkarton is een duurzamere keuze en zorgt ervoor dat de producten netjes aankomen. Daarnaast geeft het een luxere uitstraling mee aan uw product. Goed voor het imago van uw bedrijf.
7. Hergebruiken van oude dozen
Hergebruik geen verzenddozen! Het gaat niet alleen ten koste van de uitstraling, maar een verzendverpakking die al is gebruikt, heeft zijn portie stoten tijdens transport al gehad. De verpakking is verzwakt en de kans dat hij uw product tijdens het nieuwe transport niet volledig kan beschermen is zeker aanwezig.
8. Geen bedrukking op de verpakking
Door geen bedrukking op de verpakking te zetten, mist u een kans voor promotie van uw bedrijf. Het hoeft zeker geen grote of dure bedrukking te zijn. Maar geen overbodige luxe toch? De verpakking komt langs heel veel andere potentiële klanten voordat het uiteindelijk bij uw klant geleverd wordt. Als de verpakking is voorzien van uw logo, zorgt dit voor naamsbekendheid. Zo wordt uw potentiële klantenkring ineens een stuk groter.