Onderzoeksresultaat: kartonnen verpakkingen krijgen de voorkeur van consumenten vanwege milieuvoordelen

Resultaten van een nieuw Europees onderzoek laten zien dat papieren en kartonnen verpakkingen de voorkeur genieten van consumenten. De belangrijkste reden hiervoor is dat papieren en kartonnen verpakkingen beter zijn voor het milieu, aangezien consumenten zich steeds bewuster worden van hun verpakkingskeuzes. Waardevolle informatie, de keuze voor het verpakkingsmateriaal heeft invloed op de keuze die een consument maakt.

– 62% van de Europese consumenten geeft de voorkeur aan papieren en kartonnen verpakkingen omdat papier en golfkarton beter zijn voor het milieu ten opzichte van glas, metaal en plastic verpakkingsmaterialen
44% is bereid meer uit te geven aan producten indien verpakt in duurzame materialen

Uit het onderzoek blijkt dat Europese consumenten bereid zijn hun gedrag te veranderen om duurzamer te winkelen. 44% is bereid meer uit te geven aan producten indien verpakt in duurzame materialen.

Bijna de helft (48%) van de respondenten vermijdt een detailhandelaar als hij niet genoeg doet om het gebruik van niet-recycleerbare verpakkingen te minderen

Bijna de helft (48%) overweegt een detailhandelaar te vermijden als hij van mening is dat de detailhandelaar niet genoeg doet om het gebruik van niet-recycleerbare verpakkingen te verminderen. Jonathan vervolgt: “Consumenten worden zich steeds meer bewust van de verpakkingskeuzes voor de artikelen die ze kopen. Dat zet de bedrijven onder druk zet, vooral in de detailhandel. De cultuur van ‘maken, gebruiken, weggooien’ verandert langzaam. “

Het hoge recyclingspercentage van papier en karton (85%) word onderschat

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten in heel Europa de milieuvoordelen van papieren verpakkingen erkennen, maar dat met name het hoge recyclingpercentage van papier niet bekend is bij veel consumenten. Maar 30% van de respondenten gelooft dat het Europese recyclingpercentage van papier en karton meer dan 60% bedraagt. Met een werkelijk recyclingpercentage van 85% wordt dit gegeven nog sterk onderschat.

De houding van consumenten ten opzichte van plastic, glas en metaal verpakkingen

De houding van consumenten ten opzichte van plastic verpakkingen is duidelijk: 70% van de respondenten geeft aan actief maatregelen te nemen om het gebruik van plastic verpakkingen te verminderen. Plastic verpakkingen worden ook beschouwd als het minst gerecyclede materiaal: 63% van de consumenten gelooft dat het een recyclingpercentage van minder dan 40% heeft (42% van plastic verpakkingen wordt gerecycled in Europa).

Glasverpakkingen hebben de voorkeur van consumenten om producten beter te beschermen (51%), herbruikbaar te zijn (55%) en 41% geeft de voorkeur aan de look en feel van glas. Glas wordt beschouwd als het op één na meest gerecyclede verpakkingsmateriaal, gevolgd door metaal. De daadwerkelijke recyclingpercentages van glas (74%) en metaal (80%) zijn niet bekend bij de respondenten.

Het onderzoek

Het onderzoek werd onder 5.900 Europese consumenten uitgevoerd. Uitgevoerd door Two Sides en onafhankelijk onderzoeksbedrijf Toluna. De respondenten werd gevraagd om hun favoriete verpakkingsmateriaal (papier / karton, glas, metaal en plastic) te kiezen op basis van 15 milieu-, praktische en visuele kenmerken.

De boodschap is duidelijk, retailers en producenten doen er goed aan voor (golf)kartonnen verpakkingen te kiezen. De houding van consumenten ten opzichte van papier en karton is het meest positief. De keuze voor het verpakkingsmateriaal heeft grote invloed op de keuzes die een consument maakt.

Bekijk consumenten verpakkingen in ons portfolio

EINDE BERICHT
Lees meer berichten in deze categorie
  • Met veel plezier kijken wij terug op de gezellige Best Packaging Group Haringparty van afgelopen vrijdag met onze collega's van Argos Packaging & Protection en Base Packaging BV....

  • Een plantje gepersonaliseerd met een logo of tekst als relatiegeschenk is nieuw in markt. De introductie van het idee en de planten zelf moesten dan ook pakkend en representatief gepresenteerd worden....

  • Wij vinden een bijdrage aan de duurzaamheid van onze omgeving belangrijk. Daarom doen wij mee met deze regionale actie om samen het gebruik van eenmalige drinkverpakkingen en zwerfafval tegen te gaan....

  • Wij vinden het belangrijk zowel extern als intern onze kennis over golfkarton te delen. Zo blijven de medewerkers van EBC op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de markt op het gebied van materiaalsoorten, verwerkingsmachines en druktechnieken. ...

  • De oorlog in Oekraïne laat -naast al dit menselijk leed- door alle internationale sanctiepakketten nu ook al diepe economische sporen na. Extreem gestegen olie- en gasprijzen en de slechte verkrijgbaarheid van noodzakelijke grondstoffen en onderdelen, zorgen in de hele wereld voor grote problemen en...