01 jul Onderzoeksresultaat: kartonnen verpakkingen krijgen de voorkeur van consumenten vanwege milieuvoordelen
Resultaten van een nieuw Europees onderzoek laten zien dat papieren en kartonnen verpakkingen de voorkeur genieten van consumenten. De belangrijkste reden hiervoor is dat papieren en kartonnen verpakkingen beter zijn voor het milieu, aangezien consumenten zich steeds bewuster worden van hun verpakkingskeuzes. Waardevolle informatie, de keuze voor het verpakkingsmateriaal heeft invloed op de keuze die een consument maakt.
– 62% van de Europese consumenten geeft de voorkeur aan papieren en kartonnen verpakkingen omdat papier en golfkarton beter zijn voor het milieu ten opzichte van glas, metaal en plastic verpakkingsmaterialen

44% is bereid meer uit te geven aan producten indien verpakt in duurzame materialen
Uit het onderzoek blijkt dat Europese consumenten bereid zijn hun gedrag te veranderen om duurzamer te winkelen. 44% is bereid meer uit te geven aan producten indien verpakt in duurzame materialen.
Bijna de helft (48%) van de respondenten vermijdt een detailhandelaar als hij niet genoeg doet om het gebruik van niet-recycleerbare verpakkingen te minderen
Bijna de helft (48%) overweegt een detailhandelaar te vermijden als hij van mening is dat de detailhandelaar niet genoeg doet om het gebruik van niet-recycleerbare verpakkingen te verminderen. Jonathan vervolgt: “Consumenten worden zich steeds meer bewust van de verpakkingskeuzes voor de artikelen die ze kopen. Dat zet de bedrijven onder druk zet, vooral in de detailhandel. De cultuur van ‘maken, gebruiken, weggooien’ verandert langzaam. “
Het hoge recyclingspercentage van papier en karton (85%) word onderschat
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten in heel Europa de milieuvoordelen van papieren verpakkingen erkennen, maar dat met name het hoge recyclingpercentage van papier niet bekend is bij veel consumenten. Maar 30% van de respondenten gelooft dat het Europese recyclingpercentage van papier en karton meer dan 60% bedraagt. Met een werkelijk recyclingpercentage van 85% wordt dit gegeven nog sterk onderschat.
De houding van consumenten ten opzichte van plastic, glas en metaal verpakkingen
De houding van consumenten ten opzichte van plastic verpakkingen is duidelijk: 70% van de respondenten geeft aan actief maatregelen te nemen om het gebruik van plastic verpakkingen te verminderen. Plastic verpakkingen worden ook beschouwd als het minst gerecyclede materiaal: 63% van de consumenten gelooft dat het een recyclingpercentage van minder dan 40% heeft (42% van plastic verpakkingen wordt gerecycled in Europa).
Glasverpakkingen hebben de voorkeur van consumenten om producten beter te beschermen (51%), herbruikbaar te zijn (55%) en 41% geeft de voorkeur aan de look en feel van glas. Glas wordt beschouwd als het op één na meest gerecyclede verpakkingsmateriaal, gevolgd door metaal. De daadwerkelijke recyclingpercentages van glas (74%) en metaal (80%) zijn niet bekend bij de respondenten.
Het onderzoek
Het onderzoek werd onder 5.900 Europese consumenten uitgevoerd. Uitgevoerd door Two Sides en onafhankelijk onderzoeksbedrijf Toluna. De respondenten werd gevraagd om hun favoriete verpakkingsmateriaal (papier / karton, glas, metaal en plastic) te kiezen op basis van 15 milieu-, praktische en visuele kenmerken.
De boodschap is duidelijk, retailers en producenten doen er goed aan voor (golf)kartonnen verpakkingen te kiezen. De houding van consumenten ten opzichte van papier en karton is het meest positief. De keuze voor het verpakkingsmateriaal heeft grote invloed op de keuzes die een consument maakt.
Lees meer berichten in deze categorie
-
Nieuwe compressiebank geplaatst
Onlangs hebben we geïnvesteerd in een nieuwe compressiebank, een essentieel meetinstrument om de draagkracht van kartonnen dozen te beoordelen....
-
Smurfit Kappa fuseert met zijn Amerikaanse concurrent WestRock
Smurfit Kappa en WestRock hebben plannen om te fuseren, waardoor zij een nieuwe vooraanstaande speler in de internationale papier- en verpakkingsindustrie zouden worden....
-
Trend: Amazon gebruikt minder dozen om pakketten in te pakken
Pakketten van Amazon komen steeds vaker in hun originele verpakking, zonder de gebruikelijke bruine kartonnen doos met het glimlachteken. ...
-
Oekraïense papier- en kartonindustrie is 10% gegroeid in het eerste half jaar ondanks oorlog
De papier- en kartonproductie in Oekraïne is in de eerste helft van 2023 gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar....
-
Stora Enso voert grote herstructureringen uit en sluit verschillende fabrieken waaronder de papierfabriek in Eerbeek
Stora Enso heeft grote herstructureringsmaatregelen aangekondigd, waaronder verschillende fabriekssluitingen en ontslagen....